Sukcesy w rajdach to podwaliny marki Alpine, z niesamowitymi „Rédélé Speciales” zaprojektowanymi w latach 50-tych, które pokazały kunszt założyciela marki Jeana Rédélé na wzgórzach Europy. Te smukłe coupé utorowały drogę ikonie Alpine lat 70-tych: modelowi A110.
1971 | MISTRZOSTWO Konstruktorów
W 1971 roku Alpine wygrywa swoje drugie Międzynarodowe Mistrzostwo Konstruktorów. W tym roku A110 1600 prowadzony przez szwedzkiego kierowcę Ove Anderssona wygrał cztery z ośmiu rund, w tym kultowy Rajd Monte Carlo.
1971 | RAJD MONTE CARLO
W Rajdzie Monte Carlo startuje 248 samochodów, ale tylko 22 melduje się na mecie. W obliczu niezwykle zmiennych warunków pogodowych, z wszystkimi porami roku następującymi po sobie w miarę postępu etapów, strategia wymiany opon wielu zawodników została wystawiona na próbę. Walcząc z niesprzyjającymi warunkami, zespołom Alpine udało się wspiąć na dwa najwyższe stopnie podium, a Szwed Ove Andersson i Francuz Jean-Luc Thérier zajęli odpowiednio pierwsze i drugie miejsce za kierownicą swoich A110.
1973 | 1. RAJDOWE MISTRZOSTWO ŚWIATA
W 1973 roku Alpine staje na najwyższym stopniu podium w mistrzostwach, wygrywając zupełnie nowe Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC) w pierwszym roku ich istnienia. A110 1800 odniósł 6 zwycięstw w 13 rajdach, w tym dwa razy stanął na podium.
A110 San Remo '73 świętuje kluczowe zwycięstwo, które przypieczętowało tytuł w 1973 roku.
1973 | RAJD MONTE CARLO
Słynne drogi okolic Monte Carlo były scenerią pierwszej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata, która do dziś zachwyca tłumy. Po raz kolejny warunki pogodowe stanowiły prawdziwe wyzwanie i tylko jedna piąta zawodników ukończyła zawody.
Alpine po raz kolejny triumfuje nad konkurencją, z pięcioma A110 w pierwszej szóstce, w tym wszystkimi trzema miejscami na podium. Pierwsze trofeum Mistrzostw Świata zdobył Francuz Jean-Claude Andruet.
1975 | RAJD KORSYKI
Dominacja A110 nie mogła trwać wiecznie, a pojawienie się Lancii Stratos stanowi poważne wyzwanie dla wszystkich kierowców rywalizujących z nim na odcinkach. Jednak nasza historia jeszcze się nie skończyła: bohaterski Jean-Pierre Nicolas i jego samochód z numerem 7 zdołali ukończyć wyścig zaledwie 32 sekundy za Lancią.
A110 Tour de Corse 75 oddaje hołd zarówno temu osiągnięciu, jak i charakterystycznym żółtym barwom samochodu Jeana-Pierre'a Nicolasa podczas tego epickiego wyścigu.
Alpine wygrywa wiele wyścigów długodystansowych w latach 60-tych i 70-tych, po czym wraca w 2013 roku, odnosząc zwycięstwa i zdobywając tytuły mistrza świata. Po ponad 60 latach historii, nowy hybrydowy rozdział to również domena Alpine wraz z A424 Hypercar, który będzie walczył o zwycięstwo w Le Mans od sezonu 2024.
ZWYCIĘSTWA dzięki WYDAJNOŚCI
Organizatorzy 24-godzinnego wyścigu Le Mans docenili pomysłowość projektantów nadwozi i dzięki nowym zasadom pozwolili zadebiutować smukłym nadwoziom i małym silnikom Alpine. Wspaniały M64 z karoserią w kształcie łzy zdobył nagrodę w 1964 roku, podczas gdy w 1966 roku trio A210 zmonopolizowało całe podium w tym „wyścigu wyścigów”, nadając Alpine przydomek „najszybszego litra benzyny na świecie”.
MISTRZOSTWA EUROPY SAMOCHODÓW SPORTOWYCH W 1974 R.
Te zwycięstwa rozpaliły w sercu Jeana Rédélé chęć zwycięstwa w Le Mans. Zaangażowanie Renault w wyścigi długodystansowe pozwala nam poszerzać horyzonty. Alpine A441 wygrał Mistrzostwa Europy Samochodów Sportowych, odnosząc siedem zwycięstw i zdobywając liczne nagrody za „najszybsze okrążenie”. Jego 2-litrowy silnik Gordini V6, zgodny z przepisami Grupy 5, dał początek wielu kultowym samochodom wyścigowym.
ZWYCIĘSTWO W 24-GODZINNYM WYŚCIGU LE MANS 1978
Marzenie Jeana Rédélé spełniło się 4 lata później, gdy Alpine A442B wygrał najbardziej legendarny wyścig długodystansowy na świecie. Didier Pironi i Jean-Pierre Jaussaud za kierownicą Alpine ukończyli wyścig z przewagą pięciu okrążeń nad wytrwałymi niemieckimi rywalami. Długi romans z Le Mans jest świętowany limitowaną edycją A110 R Le Mans i będzie kontynuowany w 2024 roku z nowym A424 Hypercar, który startować będzie w najwyższej kategorii Mistrzostw Świata Wyścigów Długodystansowych.
Alpine stawia pierwsze kroki w F1®
W 2021 roku Alpine przejął pałeczkę od Renault, wprowadzając Alpine F1 Team - zespół z ponad 40-letnią historią, popartą zwycięstwami w mistrzostwach świata. Zespół korzysta z doświadczenia i know-how zakładów Viry Châtillon (Francja) i Enstone (Wielka Brytania).